Acasa Membri Istoric Modele Materiale Reparatie - Modificari Tutoriale Moto Trasee Harti Stiri Moto Download Contact Forum
Cautare
Zona Membri
Retine Parola

Recuperare Parola | Cont Nou
Facebook
 
Tenere in lume
Club Tenere Spania
Club XT600 Brazilia
Club XTZ Polonia
Forum Super Tenere Franta
Forum XTZ750 Olanda
Grupul Yahoo! al posesorilor de XTZ750
Horizons Unlimited
Rallye Tenere
Super Tenere Cehia
Tenere Club Danemarca
Tenere Club Elvetia
Tenere Club Franta
Tenere Club Germania
Tenere Club Italia
Tenere Club Olanda
Tenere Club Ungaria
Tenere Legend
Tenere Ungaria
TONC Portugalia
XT Tenere Austria
XTZ Club Italia
Parteneri
Mobila NMD
Unimotors.ro - Piese si accesorii
MotoSpecs - Specificatii tehnice moto
Motorcycle Luggage & Panniers - NSEW Moto
Erori auto-moto
Comunitatea erori.ro
Manuale de reparatie
Monitorizare WEB
Stiri Moto - Vizualizare stire
 XT660Z Tenere...opinii Postat de Paul Sebastian la data 13.09.2008 
?ntre 1991 şi 1999 Yamaha oferea amatorilor de motociclete off-road cu valenţe turistice un model devenit ?ntre timp legendă. Ei bine, din 2008 legenda se ?ntoarce.

Venită parcă din deşerturile africane, Yamaha Tenere era echipată cu un monocilindru de 660 cmc, cu distribuţie SOHC cu cinci supape. Motorul era un exemplu de fiabilitate, ceea ce nu se putea spune despre ciclistică sau despre instalaţia electrică. Chiar şi aşa, ?n cei 9 ani de fabricaţie, Tenere a cucerit inimile pasionaţilor de off-road turistic.

La sf?rşitul secolului trecut, interesul publicului pentru acest gen de motociclete a scăzut şi XTZ-ul dispărea din listele dealerilor Yamaha, odată cu mai toate modelele concurente. Rămas singur, KTM Adventure a devenit o emblemă a motociclismului off-road de cursă lungă. Cursele off-road au revenit la modă, Dakar-ul şi alte curse de gen au recucerit interesul publicului, ?nsă producătorii de motociclete, cu excepţia lui KTM, nu sunt pregătiţi să le ofere motociclete de acest tip. Yamaha a sesizat această stare de fapt şi a pregătit ?n secret un model care să recucerească amatorii de off-road.

Noul Tenere este echipat cu un motor asemănător cu cel al modelului din 1991. Monocilindrul preluat de la XT660R este, de fapt, chiar o evoluţie a acelui motor, care a renunţat ?nsă la una dintre cele trei supape de evacuare. Astfel, chiulasa motorului actual are o configuraţie convenţională, cu un sigur ax cu came şi doar patru supape. Acelaşi propulsor poate fi găsit, cu aceleaşi specificaţii, şi pe suratele XT660X sau MT-03, dar şi pe motociclete ale grupului Piaggio, cum ar fi Aprilia Pegaso sau Derbi Mulhacen.

Sistemul de alimentare prin injecţie conferă motorului maniere rar ?nt?lnite la un monocilindru de asemenea calibru, dar asta cu preţul performanţelor sportive. Cu numai 48 CP, c?t oferă ?n versiunea XT660R, monocilindrul Yamaha are puţine şanse ?n lupta cu mai puternicul austriac LC4 Adventure şi asta fără a pune la socoteală că, de la anul, KTM va dota acest model cu noul propulsor de 653 cmc de la SM 690 (64 CP). Dezvoltat pe baza XT-ului de 660 cmc, noul Tenere este un model mai degrabă cuminte, dar care ?mprumută din aspectul agresiv al motocicletei pe care Yamaha o aruncă ?n lupta cu dunele de nisip.

Nici la capitolul ciclistică noul Tenere nu se arată foarte ameninţător. Cadrul din oţel este unul nou, dar care ?mpărtăşeşte aceeaşi configuraţie cu cel al lui XT660R. Nouă este ?nsă bascula din aluminiu, cuplată la un amortizor central reglabil ?n pretensionare prin intermediul unui sistem multi-link. Furca frontală de tip convenţional asigură roţii de 21" o cursă de 210 mm, ?n timp ce de fr?nare se ocupă un sistem cu două discuri de 298 mm şi etriere flotante cu două pistoane, furnizate de Brembo. Pentru spate s-a adoptat un disc de 245 mm şi un etrier cu un singur piston.

Forma carenajului ?mprumută, după cum spuneam, din liniile motocicletei de Rally-raid, ?nsă detaliile se ?nscriu ?n linia deschisă de Yamaha MT-03. Masca frontală ?naltă asigură o protecţie aerodinamică bună şi găzduieşte grupul optic cu două faruri suprapuse. Parcă am mai văzut pe undeva această configuraţie... la 990 Adventure. Rezervorul de 22 de litri asigură o autonomie mai mult dec?t suficientă, mai ales dacă vom considera şi faptul că monocilindrul Yamaha este cunoscut ca unul foarte economic. La drept vorbind, la 48 CP măcar economic să fie.

Protecţiile din plastic rezistent par mai degrabă pregătite să facă faţă unor uşoare acroşaje prin traficul urban dec?t să reziste unor căzături pe pietrişul unor drumuri forestiere. Tot de inspiraţie citadină pare a fi topcase-ul inclus ?n gama de accesorii opţionale, care, deşi este evident o replică a genţilor din aluminiu de la KTM, seamănă mai degrabă cu lăzile improvizate ale scuterelor ce livrează pizza. Suspensiile upgradate au de suportat o masă la gol de 183 kg, care ?nsă nu include şi genţile din aluminu sau crashguard-ul metalic. Nici măcar cricul central nu este inclus, acesta fiind montat doar opţional. De ce doar opţional? Cum vom unge lanţul de transmisie sau cum vom remedia o pană ?n mijlocul Deşertului Sahara? Se vede treaba că noul Tenere se ?nscrie ?n tiparele modei şi este un fel de SUV pe două roţi proiectat pentru trasee off-road... de oraş.