Acasa Membri Istoric Modele Materiale Reparatie - Modificari Tutoriale Moto Trasee Harti Stiri Moto Download Contact Forum
Cautare
Zona Membri
Retine Parola

Recuperare Parola | Cont Nou
Facebook
 
Tenere in lume
Club Tenere Spania
Club XT600 Brazilia
Club XTZ Polonia
Forum Super Tenere Franta
Forum XTZ750 Olanda
Grupul Yahoo! al posesorilor de XTZ750
Horizons Unlimited
Rallye Tenere
Super Tenere Cehia
Tenere Club Danemarca
Tenere Club Elvetia
Tenere Club Franta
Tenere Club Germania
Tenere Club Italia
Tenere Club Olanda
Tenere Club Ungaria
Tenere Legend
Tenere Ungaria
TONC Portugalia
XT Tenere Austria
XTZ Club Italia
Parteneri
Mobila NMD
Unimotors.ro - Piese si accesorii
MotoSpecs - Specificatii tehnice moto
Motorcycle Luggage & Panniers - NSEW Moto
Erori auto-moto
Comunitatea erori.ro
Manuale de reparatie
Monitorizare WEB
Materiale Reparatie - Modificari - Yamaha XT - XT 600 - Motor
 Schimbarea uleiului Yamaha XT 600 Postat de Cotoi Ovidiu la data 17.06.2009 
 
 
 
 
 

SCHIMBAREA ULEIULUI LA MOTOCICLETA YAMAHA XT 600E

 
 
 
 

Una dintre principalele preocupari ale proaspatului posesor al unei motociclete, este aceea a mentinerii ei in stare perfecta de functionare, ceea ce presupune revizii regulate, schimbarea consumabilelor si, atunci cand situatia o cere, efectuarea unor reparatii si inlocuirea pieselor uzate. In cele mai multe cazuri, toate aceste operatii trebuie facute de insusi proprietarul motocicletei, intrucat o retea de service-uri specializate in repararea si intretinerea motocicletelor, in Romania inceputului de mileniu III, ramane doar un vis frumos.

Functionarea corecta a motorului si evitarea uzarii premature a acestuia, depinde in buna masura de calitatea uleiului folosit si de schimbarea lui periodica, conform specificatiilor facute de producator. Tocmai de aceea, schimbarea uleiului este poate cea mai importanta operatie de intretinere, care nu necesita cunostinte complexe de mecanica, dar care trebuie facuta corect, respectand intocmai procedurile specifice fiecarui model in parte. Aceste proceduri pot sa difere foarte mult de la o marca la alta si chiar de la un model la altul, al aceleiasi marci. In cele ce urmeaza, vom prezenta pasii care trebuie urmati pentru schimbarea uleiului la Yamaha XT 600 E. Sper ca cei mai putin familiarizati cu acest model si debutantii in mecanica moto, vor gasi util materialul prezentat mai jos.

 

Schimbarea uleiului la modelul XT 600 E se face in mai multi pasi, dupa cum urmeaza:

Pasul 1.  Motocicleta va  fi amplasata pe un plan perfect orizontal. Este necesar acest lucru atat pentru golirea completa a uleiului din rezervorul de ulei  si din carter, cat si pentru verificarea ulterioara a nivelului, dupa efectuarea schimbului.

 

Pasul 2. Uleiul trebuie sa fie cald, ceea ce presupune incalzirea prealabila a motorului. Dupa ce motorul a fost incalzit, se lasa cca. 30 de secunde la relanti, dupa care se opreste.

 

Pasul 3. Se identifica piesele care vor fi demontate si ordinea in care se va face acest lucru. Astfel, intre ghidon si rezervor se gaseste masca de protectie a jojei (Foto 1). Sub aceasta se gaseste capacul - joja (Foto 5).

Pe teava transversala a cadrului este amplasat busonul de golire a rezervorului de ulei, prevazut cu un surub de 10 (Foto 2).

La partea inferioara a carterului motor, pe partea stanga, sub pedala de schimbare a treptelor de viteza si putin in fata fata de axul acesteia, se afla surubul de golire al carterului (Foto 3)

In sfarsit, pe partea dreapta a motocicletei, se afla capacul filtrului de ulei, prins in trei suruburi cu cap imbus (Foto 4 si 8). 

 

Nota: In fotografiile atasate, am mentionat si denumirile in engleza a pieselor, pentru usurarea identificarii lor, in manualul de intretinere.

 

Imagine: 6016871.jpg  Foto 1
 
Imagine: 3331852.jpg  Foto 2
 
Imagine: 1781423.jpg  Foto 3

Imagine: 2141594.jpg  Foto4

Imagine: 9764155.jpg  Foto5

Pasul 4. Se goleste motorul de uleiul uzat. In acest sens, piesele mentionate la pasul anterior vor fi demontate in urmatoarea ordine:

-         se indeparteaza masca de protectie si capacul-joja.

-         se da drumul la uleiul din cadru, prin desfiletarea surubului de golire a rezervorului. Se asteapta golirea completa a acestuia (Foto 6).

 

ATENTIUNE!!! Odata indepartat surubul, uleiul tasneste cu presiune. Uleiul poate fi fierbinte, asa incat trebuie evitat contactul cu el. Este recomandat ca in momentul scoaterii surubului, jetul de ulei sa fie captat intr-un recipient si de acolo sa se scurga in vasul de colectare.

 

- dupa scurgerea completa a uleiului din cadru, se da drumul si la uleiul din carter, prin desfiletarea surubului de la busonul de golire. Se asteapta golirea completa a acestuia (Foto 7). 

-         se demonteaza capacul de la filtrul de ulei. Manualul de utilizare, recomanda ca operatia sa inceapa prin scoaterea surubului inferior, care corespunde orificiului de golire a camerei (locasului) filtrului (Foto 8). Se scoate filtrul vechi, se curata locasul de uleiul ramas (Foto 10), se introduce filtrul nou si se monteaza la loc capacul.

Atentie la pozitia in care trebuie introdus filtrul (Foto 9), pentru a nu fi montat invers.

 

Pasul 5. Se monteaza suruburile de la orificiile de evacuare a uleiului, in ordine inversa. Mai intai se monteaza surubul de la carter, apoi cel de pe cadru. Se strang bine, insa nu fortati. Exista pericolul de a le avaria.

 

Pasul 6. Se toarna uleiul nou prin busonul de la partea superioara a cadrului. Desi manualul de utilizare nu mentioneaza vreo procedura aparte, legata de introducerea uleiului in rezervor, detinatorii avizati ai acestui tip de motocicleta, recomanda turnarea uleiului in doua etape, dupa cum urmeaza: se toarna pentru inceput cam 2 l de ulei, dupa care se porneste motorul pentru cca. 15 sec.; se opreste motorul si se toarna si restul de ulei pana la 2,8-2,9 l (daca nu s-a schimbat filtrul de ulei, se introduc doar 2,7 l ulei). In felul acesta se evita varsarea uleiului. Se monteaza capacul-joja.

 

Nota: Producatorul recomanda urmatoarele tipuri de ulei pentru modelul XT 600 E, care vor fi alese in functie de conditiile climatice in care este utilizata motocicleta: SAE 10W/30, SAE 10W/40, SAE 15W40, SAE 20W/40, SAE 20W50. In ceea ce ma priveste, la recomandarea prietenului nostru, Bogdan Domusciuc (caruia doresc sa ii multmesc si pe aceasta cale, pentru sfaturile si ajutorul oferit), am optat pentru un ulei PROCYCLE 10W/50, care permite o mai buna ungere atat la temperaturi joase, sub 0 grade, dar si la temperaturi inalte, de peste 35 de grade, in zilele caniculare de vara.

 

ATENTIUNE!!! A nu se folosi ulei cu aceleasi specificatii, pentru autoturisme. Verificati ca pe ambalaj sa fie mentionat explicit, ca uleiul respectiv poate fi introdus si in motoare de motocicleta. De asemenea trebuie evitata introducerea in motor a uleiurilor cu aditivi. Intrucat uleiul din motor asigura si ungerea ambreiajului si a cutiei de viteze, exista pericolul de patinare a ambreiajului si de uzura prematura a acestuia.


 

Imagine: 8548266.jpg  Foto6

Imagine: 3252347.jpg  Foto 7

Imagine: 625198.jpg Foto 8

Imagine: 34039.jpg Foto 9

Imagine: 58697210.jpg  Foto 10

Pasul 7. Se verifica presiunea uleiului. Procedura este  urmatoarea:

-         se indeparteaza surubul de aerisire de pe capacul filtrului de ulei (Foto 4)

-         se porneste motorul si se lasa sa mearga, pana incepe sa se scurga ulei prin orificiul  de aerisire. Daca dupa 1 minut, uleiul nu curge, opriti imediat motorul, pentru evitarea griparii si va adresati unui specialist.

-         daca totul este in regula, se opreste motorul si se monteaza la loc surubul de aerisire.

 

Pasul 8. Se verifica nivelul de ulei. Pentru acest lucru, se procedeaza astfel:

-         se porneste si se incalzeste motorul, dupa care este lasat sa mearga la relanti cam 30 sec.

-         se opreste motorul.

-         se scoate capacul joja si se sterge tija

-         se introduce joja la loc, dar fara a mai infileta capacul, dupa care se scoate si se observa nivelul (reamintesc ca pentru aceasta operatie, motocicleta trebuie sa se afle pe un plan orizontal). Nivelul uleiului trebuie sa fie intre cele doua semne de pe joja (H- High, L-Low). Daca este necesar, se mai completeaza cu ulei.

-         in timpul operatiei, se verifica daca nu apar scurgeri de ulei pe la suruburile de scurgere sau pe la capacul filtrului de ulei.

 

Daca ati parcurs cu succes toti pasii si nu au intervenit probleme neprevazute, ati efectuat cu succes schimbul de ulei la XT-ul dumneavaostra. Va doresc noroi cat mai fin si sa ne intalnim cu bine pe drumeagurile patriei.

 

 

 Ovidiu  Cotoi

 Piatra-Neamt